تبلیغات
پچ و پیج و تراینر و کد و دانلود بازیها - نقد بازی Dead Space
فرم عضویت در سمت چپ پایین وب

نقد بازی Dead Space

یکشنبه 25 بهمن 1388 12:26 ب.ظ

نویسنده : محمد عابدی

نقد بازی Dead Space

http://i36.tinypic.com/29bhbnq.jpg 

یکی دیگر از بازی های زیبا، جذاب و اکشن که با ورورد به بازی های رایانه ای محبوبیتی بی نظیر را در میان کاربران و علاقه مندان به بازی های رایانه ای پیدا نمود و توسط کاربران و منتقدین نمره بسیار خوب 9 را دریافت که این خود گواه بر کیفیت بالای این بازی جذاب می باشد.
داستان بازی Dead Space یا فضای مرده، در بیرون از کره زمین و در فضای کهکشان ها اتفاق افتاده که شما در نقش مهندس آشنا به علوم فضایی و البته مبارز حرفه ای در زمینه جنگ های فضایی می باشید که ایستگاه فضایی شما توسط موجودات و شیاطین عجیب و خطرناک فضایی مورد تهاجم واقع شده و شما طی مبارزاتی با این موجودات بسیار قدرتمند و مخوف باید پایگاه خود از آن ها پس گرفته و آنها را شکست دهید.
از نکات برجسته این بازی فضای جدید بازی نسبت به سایر بازی های اکشن سوم شخص می باشد که به گونه جذاب شبیه سازی شده که کاربر خود را به نوعی جزئی از آن محیط دانسته و این خود سبب جذابیت و نمره بالای این بازی می باشد.

ویژگی های بازی Dead Space:
- کسب جوایز و بالاترین نمرات توسط کاربران و منتقدین بازی های رایانه ای
- احساسی واقعی نسبت به دنیای آینده و حضور در فضای کهکشان ها
- پیاده سازی محیطی مهیج و هولناک در کنار گرافیک فوق العاده بالای بازی
- اکشن سوم شخص تاریخی که به خوبی شما را در نقش یک مهندس و جنگجوی آشنا به نبرد های فضایی قرار می دهد
- استفاده از سلاح های قدرتمند برای مبارزه با دشمنان
- و ...


کمپانی سازنده: EAedwood Shores
محدوده سنی: بالای 17 سال
امتیاز بازی: 9
حداقل سیستم مورد نیاز:
Windows XP with latest service pack installed or windows vista
Intel Pentium(4) 2.8  GHz or AMD Athlon 2800
1 GB RAM and 256 Mb of graphic memory
7 GB Hard Drive Space

بقیه:

در فضا هیچ کس صدای فریادتان را نخواهد شنید. اما بر روی زمین فریادهای زیادی را خواهیم شنید اگر EA بتواند از عهده وظایفش به خوبی بر بیاید. آیا EA می تواند در اولین پروژه بازی علمی تخیلی در سبک ترسناک خود به خوبی عمل کند؟

این بازی حدود یک و نیم سال پیش توسط گروهی متشکل از 15 نفر برنامه نویس به وجود آمد. آنها به سختی بر روی پروژه کار میکردند و در پی یافتن ماهیت اصلی و چگونگی به وجود آمدن غریزه ای به نام ترس بودند. در حقیقت بنا به گفته های تهیه کننده بازی Glen Schofield، تیم ما میخواست ترسی را در بازی به وجود آورد که بازیکن نتواند به تنهایی پای بازی بنشیند و یا بدون نور چراغ به بازی کند. در نتیجه آنها تمام المانهایی که می توانست انسان را بترساند را در بازی گنجاندند.(مثل ترس ها و اتفاقات لحظه ای).در ضمن این را نیز متذکر شویم که تمام ترسهای بازی بر اساس شناخت روانی کامل انسان از ترس می باشد.
آنها به این نتیجه رسیدند که چند عامل اصلی باعث ترس در انسان می شود. زمان ترس، صداهای محیطی و از همه مهمتر خود محیط.
برای همین آنها بارها و بارها به تماشای انواع فیلمها ترسناک پرداختند تا ببیند کارگردان فیلم چگونه مخاطبان خود را به وحشت می کشانند. در پی این تحقیقات آنها مشاهده کردند که بسیاری از فیلمها از ترساندن در یک زمان مشخص استفاده می کنند و با استفاده موزیک و صداها در زمان مخصوص به این ترس می افزایند. اما مسئله بعدی که تیم نیز بیشترین مانور خود را بر روی آن می دهد محیط های بازی است. آنها آنقدر بر روی یک مکان کار میکنند تا زمانی که آن مکان کاملا مرده و سرد به نظر برسد و سعی شده هیچ کم کاستی در آن به وجود نیاید.
حالا تمام حالات بالا در کنار خط داستانی بازی نوید یک بازی بسیار زیبا البته از نظر ترسناکی میدهند.
داستان DS پیرامون یک مهندس فنی به نام Isaac می باشد. داستان از اینجا آغاز میشود که او برای تعمیر یکی از معادن فضایی که بیشتر از یک هفته است هیچ گونه ارتباطی با فرماندهی برقرار نکرده به مقر فرستاده می شود. زمانی که ایزاک به سفینه می رسد با صحنه عجیبی برخورد می کند. یک سوراخ بسیار بزرگ برروی سفینه و موجودات هیولا مانند که با خشم تمام به جان سفینه افتاده اند. حالا این وظیفه ایزاک است که باید با این موجودات شیطانی مبارزه کرده و سفینه را به حالت اول برگرداند.
از آنجایی که ایزاک مهندسی بیش نیست پس طبیعتا هیچ گونه سلاحی گرمی برای مبارزه ندارد. درنتیجه تنها سلاحهای دفاعی او چندوسیله معدنی مثل برش، تبر و اره می باشد.در ضمن او به دو سلاح دیگرکه دستمایه لباس مخصوصش می باشد مجهز است. یک سلاح فیزیکی که قابلیت کند کردن دشمنان را دارد و یک اسلحه به اصطلاح تلکینسیس (حرکت اجسام با قدرت ماورا طبیعه) که قدرت حرکت اجسام و دشمنان را به ایزاک می دهد. با استفاده از این قابلیت ها وجود معماهایی در بازی دور از انتظار نبود. برای مثال در قسمت های میانی سفینه محلی وجود دارد که دستگاه جاذبه مصنوعی در آنجا غیر فعال گشته است. در ضمن یک قطعه سنگ بزرگ هم در همان محل معلق. حالا بازیکن در ابتدا باید ترتیب سنگ را بدهد و سپس جاذبه را فعال نماید. زیرا در صورت بر قراری جاذبه سنگ با قدرت تمام به سفینه برخورد کرده و خرابی های غیر قابل جبرانی را به بار خواهد آورد.

یکی دیگر از بخش های جالب گیم پلی بازی لباس ایزاک می باشد که به تنهایی قابلیت کنترل جاذبه و پرواز را داراست. در حالت معمولی ایزاک بر روی زمین راه می رود اما در مکانهایی که بسیار بلند هستند قادر خواهد بود با استفاده از لباس خود به بالاترین قسمت مکان های مختلف برود. چیزی که در این حرکت جالب است این است که برای انتخاب این قابلیت باید وارد بخش انتخاب های قابلیت شوید و بعد از انتخاب با زدن دکمه Y به پرواز در آیید اما مسئله اینجاست که در هنگام این انتخاب بازی متوقف نخواهد شد و احتمال صدمه دیدن شما از سمت دشمنان وجود دارد.(تقریبا همانند بازی Alone in the Dark).به واسطه این قابلیت realtime در انتخاب میتوان حدس زد که بازی تا چه حد بر روی ترس بازی باز کار میکند و اینکه باید در مبارزه ها واقعا سریع عمل کنید.
سبک کنترل بازی همانند Resident Evil 4 و Gears of War بر اساس دوربین روی شانه می باشد. چیز دیگری که بازی را بسیار به حالت واقعی نزدیک میکند فقدان هر گونه HUD (یعنی شاخص هایی نظیر نوار سلامتی یا تعداد مهمات که در کنار تصویر وجود دارند)بر روی تصویر است. خط سلامتی ایزاک به صورت نوار هایی آبی رنگ بر پشت لباس او و تعداد مهمات در پشت اسلحه قابل روئیت خواهند بود.
و اما مهمترین بخش گیم پلی دقت در تیر اندازی شما خواهد بود. بدن دشمنان قابلیت جدا شدن دارن و به راحتی قطعات بدن آنها از هم می پاشد اما این بدین معنی نیست که با یک اسلحه پر مهمات انگشت را روی ماشه گذاشته و به جنگ بروید. جدا شدن هر قطعه ای از بدن آنها تاثیر مستقیم در حرکت و تصمیم گیری بعدی آنها خواهد داشت. برای مثال اگر پای یک هیولا را قطع کنید او به صورت انتهاری بدن خود را به سمت شما خواهد کشاند و یا در بعضی از آنها با ترکاندن سرشات نه تنها نمی میرند بلکه دیوانه وار تر از گذشته به سمت شما هجوم خواهند آورد. احتمال اینکه بعضی قطعات بدن آنها بی فایده باشد نیز وجود دارد و نه تنها کمکی به کم شدن قدرت آنها نمی کند بلکه مهمات خود را از دست داده اید. بعضی از هیولاها بدنشان نی تواند همانند یک سلاح عمل کند. پس می توانید با قطع کردن آنها و برداشتنشان بر ضد خودشان استفاده کنید. پس در تیر اندازی دقت کامل داشته باشد. این را هم شایان ذکر شوم که انتظار نداشته باشید آنها با شما همانند یک خرس تدی رفتار کنند؛ آنها نیز در صدد قطعه قطعه کردن شما در بدترین حالت ممکن هستند.
گرافیک بازی در حد بسیار بالایی قرار دارد و همان طور که گفته شد محیط ها با وسواس کامل ساخته شده اند و سایه زنی در این بازی حرف اول را میزند. پس باید منتظر موجوداتی که از پشت سر شما از تاریکی بیرون می آیند باشید. بدون شک Dead Space پتانسل بالایی برای تبدیل به وحشتناک ترین بازی دارد و تا زمان انتشار Resident Evil 5 می تواند فروش خوبی در بازار هایی جهانی در سبک ترسناک داشته باشد.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -